Erkende yogaschool voor beginners, gevorderden en alle leeftijden                      

Meest recente 5 inzendingen

  • PANCHAKARMAKUUR 2017
  • DE KAARS VARIATIE MET KNIE OP VOORHOOFD
  • VEGAN BROWNIES
  • CHAKRA'S EN YOGA
  • GROENTECURRY MET MANGOCHUTNEY, DAHL VAN MUNGBONEN, CHAPATI EN RIJST

2017-04-25

UDDIYANA BANDHA HET MIDDENRIFSLOT

Als je begint met yoga heb je meestal je handen vol aan het leren
van de yogahoudingen en Uddiyana Bandha.jpgademoefeningen. Maar na verloop van tijd ontstaat meestal vanzelf ruimte voor de andere onderdelen van yoga. Dat is het moment om je te verdiepen in de bandha’s. Bandha’s zijn ondersteunend aan het beoefenen van yoga. In deze blog vertel ik wat bandha’s voor je kunnen doen en leg ik uit hoe uddiyana bandha werkt. De overigen bandha’s: mula bandha, jalandhara bandha en maha bandha, vind je terug in andere blogs.

Wat doen bandha’s?
Bandha’s geven een impuls aan onze levensenergie. In yoga wordt dit prana genoemd. Prana komt met zuurstof en voedsel ons lichaam binnen en verspreid zich door het hele lichaam. Als je gezond en vitaal bent kan de prana optimaal benut worden en ervoor zorgen dat onze ‘levenszin’ op een hoog peil blijft. Zijn we uit balans bv door ziekte, stress, vermoeidheid, een ongezonde levensstijl enz, dan kan prana niet goed opgenomen worden. Onze levensenergie kan hierdoor geblokkeerd raken. Dit kan bij iedereen tot weer andere klachten leiden. Belangrijk is dat we schone lucht en vers voedsel tot ons kunnen nemen. Dit helpt om veel prana binnen te krijgen.

De bhanda’s geven een impuls aan de aanwezige prana zodat deze met een boost verder door het lichaam verspreid wordt. Dit helpt ons om ons systeem optimaal gezond en vitaal te houden.

Hoe werken de bandha’s?
Letterlijk betekent bandha aanspanning of slot. Door een combinatie van spieraanspanningen (op slot zetten) met een ademhalingstechniek breng je de oerkracht van de levensenergie (prana) in beweging waardoor ze bruikbaar wordt. De prana wordt gebundeld, beheerst en verspreid. Voor elke bandha wordt dit in een ander gebied gedaan. We bespreken hier uddiyana bandha, het gebied van het middenrif.

Wat is de werking van uddiyana bandha?
Uddiyana bandha ook het opvliegende buikspierslot genoemd, spant de buikspieren aan en lift de buikorganen en het middenrif op. Het is een fantastische oefening om het middenrif tot in zijn uiterste positie omhoog te brengen. Dit geeft een gunstig effect op de effectiviteit van de adem en de zuurstofopname, immers daar is ook het middenrif bij betrokken. Ook geeft de bandha een massage aan de buikorganen wat hun werking stimuleert. Uiteraard is uddiyana bandha net als mula bandha een fantastische oefening voor het versterken van de buikspieren. Hierdoor wordt de onderrug minder belast wat ook helpt bij het langer vasthouden van veel yogahoudingen. 

Hoe voer je uddiyana bandha uit?
Uddiyana kan in een staande en zittende houding uitgevoerd worden. In de stahouding kun je de voeten in een flinke spreidstand neerzetten met de handen op de bovenbenen en de vingers aan de buitenzijde. Duimen komen aan de binnenzijde. Buig de benen en kom enigszins voorover staan waarbij je op de handen steunt. Hou de rug recht. 

Adem een paar keer bewust in en uit waarbij je op de inademing de buik ontspant. Geef hiermee ruimte aan het instromen van de adem in de buik.

Adem dan in één keer uit zodat de longen goed geleegd zijn en trek aan het eind van de uitademing de buik zover mogelijk in en het middenrif naar binnen en omhoog. Blijf enige tellen uitgeademd, zolang als het nog comfortabel voelt, en laat dan de aanspanningen en adem vrij. Blijf zo staan terwijl je rustig doorademt en doe de oefening eventueel nog twee keer.

Ik hoop dat deze blog je verder helpt op je persoonlijke yogapad. Veel succes!

Admin - 08:59:23 @ Yogahoudingen | Een opmerking toevoegen

Opmerking toevoegen

Fill out the form below to add your own comments

To reduce automated spam, this function is protected with a captcha.

This requires content from the third-party provider Google to be loaded and cookies to be stored.


 

















Opbellen
E-mail