Erkende yogaschool voor beginners, gevorderden en alle leeftijden                      

Meest recente 5 inzendingen

  • PANCHAKARMAKUUR 2017
  • DE KAARS VARIATIE MET KNIE OP VOORHOOFD
  • VEGAN BROWNIES
  • CHAKRA'S EN YOGA
  • GROENTECURRY MET MANGOCHUTNEY, DAHL VAN MUNGBONEN, CHAPATI EN RIJST

2017-04-24

MULA BANDHA HET BEKKENBODEMSLOT

Als je begint met yoga heb je meestal je handen vol aan het leren van de yogahoudingen en ademoefeningen. Maar na verloop van tijd ontstaat meestal vanzelf ruimte voor de andere onderdelen van yoga. Dat is het moment om je te verdiepen in de bandha’s. Bandha’s zijn ondersteunend aan het beoefenen van yoga. In deze blog vertel ik wat bandha’s voor je kunnen doen en leg ik uit hoe mula bandha werkt. De overigen bandha’s: uddiyana bandha, jalandhara bandha en maha bandha, volgen later in een blog.

Wat doen bandha’s?
Bandha’s geven een impuls aan onze levensenergie. In yoga wordt dit prana genoemd. Prana komt met zuurstof en voedsel ons lichaam binnen en verspreid zich door het hele lichaam. Als je gezond en vitaal bent kan de prana optimaal benut worden en ervoor zorgen dat onze ‘levenszin’ op een hoog peil blijft. Zijn we uit balans bv door ziekte, stress, vermoeidheid, een ongezonde levensstijl enz, dan kan prana niet goed opgenomen worden. Onze levensenergie kan hierdoor geblokkeerd raken. Dit kan bij iedereen tot weer andere klachten leiden. Belangrijk is dat we schone lucht en vers voedsel tot ons kunnen nemen. Dit helpt om veel prana binnen te krijgen.

De bhanda’s geven een impuls aan de aanwezige prana zodat deze met een boost verder door het lichaam verspreid wordt. Dit helpt ons om ons systeem optimaal gezond en vitaal te houden.

Hoe werken de bandha’s?
Letterlijk betekent bandha aanspanning of slot. Door een combinatie van spieraanspanningen (op slot zetten) met een ademhalingstechniek breng je de oerkracht van de levensenergie (prana) in beweging waardoor ze bruikbaar wordt. De prana wordt gebundeld, beheerst en verspreid. Voor elke bandha wordt dit in een ander gebied gedaan. We bespreken hier mula bandha, het gebied van de bekkenbodem.

Wat is mula bandha?
Mula bandha wordt ook wel bekkenbodemslot genoemd. De bekkenbodem bestaat uit een spier- en weefselplaat die de onderkant van het bekken afsluit. De bekkenbodem ondersteunt de buikorganen die hierdoor netjes op hun plaats blijven.

Het spreekt voor zich dat we belang hebben bij een vitale bekkenbodem zodat deze functie ons leven lang in goede shape blijft. Vaak verslapt de bekkenbodem in de loop van de tijd (zowel bij mannen als vrouwen) wat allerlei vervelende klachten kan geven. Wat veel voorkomt zijn verzakkingen van de buikorganen, pijn of ongemak bij eenvoudige bewegingen zoals fietsen of lopen en problemen met het ophouden van urine of moeite met een soepele stoelgang.

De bekkenbodem kan ook te gespannen zijn. Dit gaat vaak onbewust. Klachten die hieruit kunnen onstaan zijn bv pijn in de onderbuik of -rug en rond de geslachtsorganen. Ook is er vaak moeite met een rustige ademhaling vanuit de diepte van het bekken, die ontspanning geeft. Er kan een patroon zijn van regelmatige urineweginfecties.

Hoe pas je mula bandha toe?
Mula bandha helpt om de bekkenbodem gezond en vitaal te houden. Maar hoe werkt dit nu precies? Eerder zagen we al dat een bandha een spieraanspanning combineert met een ademtechniek. Nu laat ik zien hoe dit werkt bij mula bandha.

Uitvoering
Kom zitten in een zithouding naar je voorkeur. Leg je handen in de schoot of op de bovenbenen. Ontspannen zitten en rustig ademen in het buikgebied.

Op een uitademing span je de spieren van de bekkenbodem aan. Dit is het gebied tussen de staartwervels en het schaambeen. Je kunt het vergelijken met het gevoel van het tegelijkertijd ophouden van urine en ontlasting. Als je dit hebt aangespannen trek je het hele gebied iets naar binnen en omhoog. Blijf ondertussen een aantal tellen uitgeademd (zolang als het nog aangenaam voelt).

Laat dan de bekkenbodem en ook de adem los. Laat de adem weer vanzelf gaan. Hou hierbij de ogen gesloten en je aandacht gericht op de bekkenbodem. Voel de uitwerking in dat gebied. Doe de oefening eventueel nog twee keer.

Je kunt de oefening in zit-, sta- of lighouding doen. Mula bandha kan gecombineerd worden met diverse yogahoudingen en ademoefeningen. Denk hierbij bv aan de staande of zittende tang, heldhoudingen, volledige adem ujjayi enz. Maar doe het in het begin rustig zittend zodat je goed van binnenuit kunt voelen wat er gebeurd en hoe de oefening voor jou uitwerkt.

Ik hoop dat deze blog je helpt om weer een stapje verder te zetten op jouw yogapad! Veel succes!!

Admin - 08:51:55 @ Yogahoudingen | Een opmerking toevoegen

 

















Opbellen
E-mail